Overige wedstrijdverslagen 2014

Combi Spuiboezem 2014.

Op Zaterdag 5 juli is de combiwedstrijd gevist in het spuiboezem te Reimerswaal. Er is deze dag veel vis gevangen.

In totaal is er 409,750 vis gevangen. Dat is 330 kg meer dan de combi van 2013

Kevin Schot 0,000 kg

Verslag 18e Steilôôre trofee 2014

Vismaten,

vandaag zaterdag 24 mei was het alweer de 18e editie van de Steilôôre Trofee die vervist werd aan de twee bekende stekken "Stelletje” en "Kaas em Brood” nabij Ouwerkerk en Zierikzee. Als organisatie van HSV Oosterschelde Zierikzee ben je dan alweer weken vooraf in de weer om al het werk te verrichten en dit keer kunnen we weer zeggen dat de organisatie weer goed was. Volop mooie prijzen en gezellige mensen maakten het wederom tot een leuke wedstrijd.

De vissers uiteraard als belangrijkste want zonder hun geen evenement en ik kan wel zeggen dat iedereen het naar hun zin had. Plaats van inschrijven en uitreiken was het knipcafe "de Barbier " te Ouwerkerk en nadat we de zaak versierd hadden met prijzen en bekendmakingen van de sponsors kwamen de eerste vissers al binnen rollen. Trouwens ook zonder de sponsors geen wedstrijd uiteraard. Fa Mateck kwam weer met een heuse LED televisie die als hoofdprijs diende. Deze TV heeft dan ook weer iemand gelukkig gemaakt.

Johan, Rudi en Herbert deden de inschrijvingen terwijl Wim en Dennis het patcours deden uitzetten. Nummers 1 tm 60 aan het "Stelletje”en 61 tm 120 aan "Kaas en Brood” Om 11.00 uur zou de wedstrijd beginnen tot 15.00 uur en 10.15 uur gingen we zelf aan de slag om de hengelsspullen te gaan prepareren. Bij "Kaas em Brood” was er een wagen met platte kar geregeld die de mensen weg bracht bij deze stek. Ik had zelf een nummer boven de zestig getrokken en dat betekende stek "Kaas em Brood”. Razend benieuwd was ik of er vis zat. Het weer was prima al was de wind soms wat ruw.

Om 11.00 uur gingen de onderlijnen te water en het zou later de stek "Stelletje" zijn die de winnaar in huis had. Op deze stek bleken er meer gepen te zitten dan aan "Kaas em Brood”. Op "Kaas em Brood” bleken er dan meer botten te zitten en dit keer kwamen er maar liefst 5 polsdikke palingen uit. De vangsten waren beduidend beter dan de 17e editie terwijl het weer wel ongeveer hetzelfde was.

Zelf kon ik niets pakken qua vis maar een hoop andere vissers dan weer wel. En gelukkig maar. Zoals gezegd was het een gevarieerde vangerij. En om 15.00 uur was het dan weer zo voorbij. Als organisatie dien je dan ook weer op terugwerkende kracht dingen te gaan regelen. Dennis had helaas een etentje in Amsterdam dus moesten we het met z’n vieren doen. Niek was bereid om wat foto’s te malen waarvoor hartelijk dank.

Ikzelf ging met Rudi de uitslag berekenen en ondertussen in het knipcafe entertainden Johan en Wim de mensen met een leuke tombola. Wim had vooraf alweer de beide stekken gecontroleerd en opgeruimd. Toen Rudi en ik binnenkwamen was de tombola aan de gang en hielpen we mee met het verdelen van de prijzen. Na de tombola werden de prijen verdeeld. En bleek Johnny Noom de winnaar te zijn van de 18e Steilôôre trofee 2014. Hj ving 5 gepen aan het Stelletje. Op de 2e plaats Arjan de Bruine die 1 geep, 1 paling en een bot verschalkte. Het vriendenteam pakte de eerste plaats op luttele cm gevolgd door het Cordes Travel Team.

Namens de organisatie HSV Oosterschelde wil ik de winnaars hartelijk feliciteren met de behaalde prijzen en zien we iedereen graag weer terug op de 19e editie van de Steilôôre trofee. Verder uiteraard de vele sponsors die gul waren zodat we wederom mochten schitteren met vele mooie prijzen.

Onderstaand vind men de uitslag van de 18e Steilooretrofee!

Plaats  Naam  Lengte  vak

1e Team Vriendenteam 473
2e Cordes Travel Team 465

Vismaten.
Zaterdag de 29e maart weer de belangrijkste wedstrijd van het jaar. De selectiewedstrijd voor plaatsing van het NK. Wederom gingen we, het Oosterschelde-Zierikzee team, proberen een plekje te bemachtigen voor het NK wat later wordt vervist te Domburg. Dat dit een karwei is wat niet overschat mag worden moge duidelijk zijn want er ging wederom een berg voorbereding aan vooraf. Denk maar aan aas steken en bereiding daarvan. Lijnen knopen, voorvissen noem het maar op.
Op donderdag en vrijdag wezen voorvissen op het strand van Zoutelande in verschillende vakken. Niek Romijn, Marcel IJzenbrandt, Rudi Vercruijsse, Dennis Zwiers en ondergetekende waren present en het was ondanks het vreemde getij en de weersomstandigheden een leuke visserij. Toen wisten we al dat na 2.5 uur vissen de koek op was en de vissen die je daarna ving bonusvissen waren.  Op vrijdag een andere stek uitgekozen met Marcel, Dennis en ondergetekende en onder een stralende zon weer hetzelfde getij gevist. Ook hier kwamen de vissen eruit en dit keer gingen we voor de generale. Ook dit ging ons aardig af en konden we de vissen pakken. Scharren tikken daar was het om te doen. En zoveel mogelijk in 2.5 uur tijd. Zelf kon ik 8 vissen haken, Dennis 5 en Marcel ook 8! We wisten hoe het zat en op zaterdag was het dan zo ver en al gauw pikte ik Dennis op en reden we naar de carpool te Serooskerke waar de andere teamers zich ook zouden verzamelen.
Rond half 7 waren we in Meliskerke waar we een lekker bak koffie nuttigden en op de kaarten zouden wachten. Eerst waren de controleurs aan de beurt en onze teamer Niek Romijn zou deze dag gebruiken om ons te helpen om als controleur op te draven. Waarvoor dank Niek. Zonder jou geen teamprestatie. Daarna waren de kaarten geschud en hadden we als team nummer 3 in elk vak. Ikzelf in vak A, Dennis in vak B, Wim in vak C, Marcel in vak D en Rudi in vak E.  Dennis reed met mij mee en konden we bij de zelfde overgang het strand oplopen. De overgang overlopend zag ik in de verte al vissers staan en zei nog tegen Dennis dat ik nog een aardig stukje te lopen had. Laconiek antwoordde hij dan sta ik hier recht voor de deur waarschijnlijk. Snel zakte hij het talud af en al snel zakte zijn waadpak tot aan zijn enkels. Verroest riep hij hier heb ik een bordje met A5. Ow zei ik dan ben ik er al. Appelig keek Dennis mij aan en zei dan moet ik nog het hele vak naar rechts toe. Lachend keek ik um aan en wist ik dat het mijn dag zou gaan worden. Eindelijk lachte het geluk mij toe. Na de succes wensen liepen we naar ons eigen nummer toe.
Al gauw stond ik op A3 en stonden we gezamelijk met 4 man tussen de palen. Een overschot aan ruimte met dank aan de organisatie. Mazzel 2 diende zich weer aan en vrolijk begon ik aan het opstellen van de hengels e.d. Om 9 uur onder de stralende zon het startsein en ferm gooide ik de onderlijn gevuld met pieren en slikken het sop in. Loodlifters gebruikte ik want daar had ik succes mee met het naar binnen draaien van de onderlijn. Na een 10 tal minuten zag ik iedereen de lijnen naar binnen draaien en toen zag ik al dat de een na de ander zijn lijnen afknapte aan de kleiranden van Zoutelande. Weinig mensen hadden het dus begrepen dat een loodlifter zou gaan werken. Ikzelf moest nog gaan draaien en met een ferme spanning draaide ik in en kwam er uit. Gelukkig kwamen er tegelijk 2 botten van elk 17 cm mee het strand op. Ik dacht spreekwoordelijk gezegd dat 2 botten nu een daalder waard was.
Er stond een behoorlijke stroming dus ook ankeren was verplichte kost. De 4e draai ging ook zwaar en een mooie bonusvis kwam het strand op. Een gulletje van 34 had zich vergrepen aan een sappige zwarte pier.  Werd er veel gevangen op ons stuk water? Nee helemaal niet dus elke cm zou welkom zijn. Het water kwam op en het ging nog rapper dan ik gedacht had gezien de dagen er voor. Ook dit stuk strand was een stuk vlakker dan waar ik eerst stond. Draai 7 leverde me wederom vis op in de vorm van een scholletje van 13 en een gulletje van 17. Dus dat zag er goed uit. De controleurs die ik sprak zei dat ik de hoogste was van die zij moesten meten. Kortom nog meer vis vangen was het devies nu het nog kon. Want het laatste anderhalf uur zou het moeilijk worden. Ondertussen hadden we allemaal vis in het team en dat was een goeie zaak. Want we moesten door naar et NK. De laatste vis die ik nog kon pakken was een mooie schar van 23 cm! 121 cm en het kon eigenlijk niet stuk gaan.
Rechts van me stond dhr Pieper van HSV Reimerswaal en die bracht zowaar een bak van een baars naar binnen. 74 cm en een mooi gevecht was het om te zien. 1 vis had hij maar wel een beste. Zwetend stamelde hij dat zijn dag niet meer stuk kon en dat geloof ik maar al te graag. Ondertussen stond ik aan de dijk op het asfalt. En met 18/100 nylon op de spoel kon ik het ook niet meer bolwerken en viste ik op dezelfde hoogte als mijn buurman hopende op een baarsje als bonus maar dat zat er niet meer in. Niemand maar dan ook niemand ving meer een visje en dat is jammer te noemen. Het tij was dus verkeerd gekozen door Sportvisserij Nederland. Enfin na het eindsignaal de spulletjes opgeruimd en Dennis opgehaald bij een andere overgang. Daarna met de andere teamers verzameld en een drankje gedaan.
Ikzelf had 6 vissen, Dennis 3, Willem 2, Marcel 2 en Rudi 3 vissen. Zou dit genoeg zijn voor plaatsing van het team? We zouden het later weten. Gemengde gevoelens dus. Terug in het gebouw in Meliskerke was het gezellig druk. De organisatie noemden de korpsen op vanaf 20 naar nummer 1 toe om het spannend te houden. En ja hoor op nummer 7 werden we opgenoemd en plaatste het team Oosterschelde - Zierikzee zich voor het NK. Zelf had ik een 2 in het vak en kon een medaille ophalen. Een zucht van verlichting bij de mannen en o zo blij dat we kunnen gaan knallen op het NK. Leuke dagen gehad en lekker gevist onder ideale omstandigheden buiten het getij om en daar doe je het voor. Iedereen die door is naar het NK en alle prijswinnaars gefeliciteerd en diegene die de selectie nog gaan vervissen in het midden en noorden van het land succes gewenst!

Groetjes Herbert vd Vlugt, Team Oosterschelde-Zierikzee

Verslag Eilandenwedstrijd 8 november 2014

Vismaten,

Vandaag wederom een wedstrijd en wel het kampioenschap van Schouwen Duiveland! Georganiseerd door 4 verenigingen HSV Dreischor, HSV t"Zijpe, HSV de Krabbe en HSV Oosterschelde. Altijd leuk om dit evenement als niet Schouwenaar mee te doen. Rond de 96 nummers waren er op het strand van Renesse uitgezet. Vooraf was het al vroeg  verzamelen in strandtent Our Seaside en wel zo vroeg dat de uitbater er nog niet was! Toen de zaak open ging was het onder een lekker bak koffie wakker worden en gezellig tokkelen.

Daarna was het zaak om de spullen op te pakken en naar het strand te gaan. Ik had nummer 4 en moest naar links. Ik verkoos om te gaan lopen, altijd goed voor de conditie. Je kon ook met de trekker mee bestuurd door onze Oosterschelde voorzitter Rudi Vercruijsse! Prima georganiseerd dus! Spulletjes klaar maken en kennis maken met de buren. Aan de linkerzijde de enigste dame in het veld Elma van de Krabbe en rechts Patrick van t Slot van de Krabbe. Altijd gezellig en altijd leuk. Het beginsignaal om 8 uur en het eerste uur zou ik ver beginnen. In de eerste draai al een wijting van 24. Daarna heeft niemand niets meer gezien. Duidelijk een school wijtingen die langs zwommen en alle haaklijnen meepakten.

Na het uur zou zo'n beetje het tij gaan draaien en zou ik onder de kant beginnen. De portugeese onderlijn 2 x klaargemaakt en onder het kantje vissen. Velen vinden het maar niets maar ik vind het allebei wel wat. Vooral als na de 3e draai met de portugeese onderlijn een bot van 33 het strand op speert. Enfin de visserij was karig en mat en met mondjesmaat kwam er vis uit. Teammaatjes Marcel, Johan en Wim zaten in de vis dus dat zou goed zijn voor HSV Oosterschelde. Na 3 uren vissen kwam er nog een bot van 30 cm uit en zat ik op 87 cm. Elma deed ook goede zaken en wist de botten ook te vinden. Zij wist ook 3 maatse botten te vangen in totaal 82 cm.

Na 4 uurtjes vissen was de koek op en was de uitreiking met tombola weer in de strandtent. Met de prijsuitreiking had ik het potje gewonnen met de 3 vissen en kun je nagaan hoe karig de visserij was. Met het team van HSV de Oosterschelde de 1e plaats gepakt zodoende kon de dag niet meer stuk. Bij deze wil ik graag de organisatie bedanken en zeker Rudi die hart voor de zaak heeft zoal men dit zegt. Controleurs en diegene die de materialen beschikbaar heeft gesteld om deze wedstrijd mogelijk te maken.

1. Herbert vd Vlugt 3 stuks 87 cm.

2. Elma Deurloo      3 stuks 82 cm.

3. Denno Goedheer 2 stuks 49 cm.

Met vriendelijke groeten,

Herbert vd Vlugt, Team Oosterschelde

BOOTWEDSTRIJD 2014

Op vrijdag 14 november zou de bootwedstrijd plaatsvinden, niet meer overdag, maar voor de eerste keer op een avond. Nadat zich 28 deelnemers hiervoor hadden aangemeld, en er 26 man deelnemers kwamen opdagen was dus de belangstelling groot te noemen. Twee deelnemers waren dus niet aanwezig. Dat je niet kan komen om welke reden dan ook, en vervolgens niet eens de moeite neemt om je ruimschoots van te voren af te melden, vind ik betreurenswaardig. Dit gaat wel ten koste van de deelnemers die er wel zijn, en dat is niet de bedoeling. Als ik tegen anderen nee moet verkopen, omdat de boot vol is, terwijl er dan anderen niet komen opdagen, is dit extra wrang en niet motiverend voor de organisatie. Ik had het al diverse keren goed onder de aandacht gebracht, dat de bootwedstrijd er weer aankomt, en her en der gelobbyd, om de boot vol te krijgen. Als de boot niet vol komt door de leden mogen de leden ook een vismaat, kennis of een vriendin meenemen als introducé, maakt niet uit als de boot maar volkomt. Leden van andere verenigingen op Schouwen Duiveland zijn ook welkom.

Nadat Peter en ondergetekende zich hadden genesteld beneden in de boot rond de klok van 17.00u. liepen de eerste deelnemers binnen zodat ze bij ons een kaart met hierop 3 plaatsnummers konden trekken Dit onder het genot van een stukje banketstaaf. Er wordt dus 2 keer gewisseld zodat je op 3 verschillende plaatsen op de boot vist. Twee keer een sessie van 100 minuten, en de laatste sessie is tot dat de schipper zegt we stoppen ermee.

Nadat alle 26 deelnemers waren voorzien van een kaart, en Hans de nummers aan de railing van het schip had vastgemaakt werd er gekozen voor het ruime sop. Het was niet enkel het ruime sop, maar er kwam ook nog een beetje sop van boven, dit vond ik even wat minder. Maar goed, eenmaal op de stek aangekomen, gingen we van start. Er werd de laatste weken s,avonds best leuk vis gevangen, dus waren de verwachtingen groot. En inderdaad, na de start werden de eerste wijtingen gevangen. Niet super groot , maar toch maar toch leuke vis. Daarnaast deden de steenbolkjes ook goed mee. Tevens werden er nog een paar zeebaarsjes, kleine horsmakreeltjes en een rode poon gevangen. Echter, maatse vis wat de wijting betreft waren er bijna niet, op een enkele na. Al met al werd er leuk gevangen, dit gold niet voor iedereen, maar alle deelnemers hadden vis.

Nadat de eerste sessie er op zat, werd er gewisseld. Er werd wat vis gemeten, zodat de vis die niet werd meegenomen voor consumptie, weer terug het water in kon. Dit met bedoeling om deze dan weer volgend jaar te vangen. Nadat iedereen van plaats was gewisseld, gingen we van start met de tweede sessie Sommigen gingen er weer gelijk goed tegenaan. De bolk en de wijting sprongen er hier en daar weer goed bovenop. Men moest weleens zoeken op welke diepte de vis zat. Deze zat niet altijd op de bodem maar op verschillende dieptes. Inmiddels werd de regen al wat minder, nou ik kan je zeggen dit vist een stuk aangenamer.

Na deze tweede periode werd eerst de inwendige mens versterkt d.m.v. een natje en een droogje, een soepje, broodje hamburger of iets dergelijks gaat er dan wel in. Er werd in deze tussentijd volop van gedachten gewisseld over de vangsten. Nadat iedereen zijn plaats weer had ingenomen, gingen we aan de gang met de laatste periode. Uit deze laatste sessie zou dus bekend gaan worden, wie zich de bootviskampioen van 2014 mocht gaan noemen. Zo ik het kon zien was deze laatse periode de meest minste. De vis was niet meer zo gretig als voorheen, en liet het voor de meeste wat af weten. Sommigen bleven toch nog aardig hun visje vangen, en werd het nog een nek aan nek race tussen Chris Verhoek en Hans van Schelven Deze gingen gelijk op. Zoals het eruit zag, zou een van deze twee de kampioen gaan worden.

Nadat de schipper (Theo) aanstalte gaf, om zo zachtjes aan terug te gaan hobbelen, werd rond de klok van 01.00 u. het einde van de wedstrijd gegeven. Het anker werd gelicht, de hengels werden binnen gedraaid, sommigen nog met vis, en de natte spullen werden opgeruimd. De vis werd gemeten en genoteerd op het dek. Op een gegeven moment was iedereen beneden om nog een versnapering te nuttigen en van gedachten te wisselen over de vangsten. Alle kaarten werden ingeleverd, zodat er geteld kon worden. Dit was best nog een hele optelsom. En jawel , het werd Chris met 5cm verschil op de nr. 2. Dus Chris mocht zich kampioen bootvissen van 2014 gaan noemen. Deze werd winnaar met 44 vissen met een totale lengte van 828cm.

Inmiddels was de boot de Theo van Theo in de haven van den Osse aangekomen. Eenmaal aangemeerd, ging iedereen van boord voor de prijsuitreiking. Er was voor iedereen prijs. Dit werd gedaan onder het genot van een drankje, stukje kaas en worst. Al met al, ondanks een regenachtige start, een geslaagde avond, en zeker voor herhaling vatbaar. Ik zou zeggen, we gaan dit in 2015 weer evenaren, wederom op een vrijdagavond.